Test

Toyota Prius

Ni har säkerligen sett bilen på parkeringen vid Ica, inne i stan och kanske på grannens garageuppfart. Toyota Prius – symbolen för en miljöbil! Med en avancerad parallellhybridmotor bestående av en bensinmotor och en elmotor som jobbar i symbios. När elmotorn inte räcker till hjälper bensinmotorn till. När bilen bromsar in återvinns rörelseenergin och batterierna laddas. Genialiskt!

 

(Den numera klassiska Toyota Prius)

 

Personligen både gillar och ogillar jag Prius. Jag gillar bilen för att den står för medvetenhet, miljötänk, kreativitet och många tekniska innovationer.  Jag ogillar Prius för att den inte alls är lika miljövänlig som den vill utge sig för att vara.

 

Problemet med alla hybridbilar är att de har tekniskt avancerade system och två motorer. Alla hybridbilars teknik kräver energi för att produceras och ofta sällsynta jordartsmetaller. Två motorer kräver dubbelt (nästan iaf) så mycket energi för att produceras jämfört med en. När man summerar alla energikrävande processer (vilket Toyota gjorde tidigare i år) och ser till bilens livscykel visar det sig att Toyota Prius kräver mer energi än genomsnittsbilen. I den livscykeln är den låga bränsleförbrukningen inräknad. Det betyder att Sveriges vanligaste bil, Volvo V70, faktiskt är snäppet bättre än Toyota Prius ur miljösynpunkt. Och då pratar vi inte om de nyaste miljövarianterna av V70.

 

Är du en miljövän och ska köpa en bil är det bästa alternativet en bränslesnål liten bil, t ex Volkswagen Polo. En liten bil kräver mindre energi för att produceras och drivas framåt. Enkelt.

 

Det är klart, är du en sann miljövän kör du inte bil alls. Det gör inte jag. Jag tar cykeln! Fast ärlig talat cyklar jag av ekonomiska skäl och inte miljömässiga. Men man kan ju låtsas iaf….


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0