En miljöbil – vad är det?
2010-11-28 12:30:36 / Teknik
Ja vad är en miljöbil egentligen? De flesta vet att de drar lite bensin/diesel, är sällan särskilt stora och är skattebefriade i fem år. Men varför är en ny stor kombi miljöbilsklassad och inte en liten Nissan Micra?
(En äkta "grön" miljlöbil?)
Vår regering har bestämt att för att en bil ska bli miljöbilsklassad får den maximalt släppa ut 120 gram CO2 (Koldioxid) per kilometer. Detta motsvarar ca 5,0 liter bensin respektive 4,5 liter diesel per 100 km. De måste tillhöra miljöklass 2005 (bensinbilar) respektive miljöklass 2005PM (dieselbilar). Miljöklasskravet på dieselbilar innebär att de måste ha partikelfilter eller annan effektiv rening som släpper ut maximalt 5 mg partiklar per km. Det kanske ska tilläggas att miljöbilar som drivs med E85 får maximalt förbruka motsvarande 9,2 liter bensin per 100 km och måste tillhöra miljöklass 2005.
Det du ska fokusera på är 120 gram CO2/km (brukar skrivas som 120g/km). Det är denna magiska gräns som alla biltillverkare jagar och i praktiken spelar roll. Innan jag går vidare på denna magiska gräns kanske det är lämpligt med några jämförelser. Vår svenska älskade Volvo v70 släpper i snitt ut 217 g/km och en Volkswagen Golf 169g/km. Givetvis finns båda dessa modeller i miljöbilsvarianter, men det är inte miljöbilarna som det är flest av på våra vägar, än.
120 g/km är ingen omöjlig gräns för biltillverkarna på något sätt. Framför allt inte i mindre bilar. Ju större desto svårare av naturliga skäl. En större bil har mer massa att släpa runt på och förbrukar därmed mer bränsle vilket ger högre utsläpp.
För att få ner förbrukningen kan biltillverkarna använda sig av oändligt många tekniker, så som hyrbridtekniker, mindre och effektivare motorer, mindre luftmotstånd etc etc. Allt för att få ner förbrukningen till den magiska gränsen som gör att kunderna i slutänden kan stilla sitt miljösamvete.
För er som nu tänker att elbilarna som blir fler och fler inte släpper ut någon koldioxid har tyvärr fel, för elen som de drivs av kommer inte alltid från koldioxidneutrala källor. I slutänden släpper en elbil i Sverige ut omkring 30 g/km beroende på vilken källa man använder. Detta är inte noll som många tillverkare vill påstå, men det är helt klart bättre än de fossila bränslena. Utomlands ser denna siffra betydligt sämre ut och kan i många fall vara över 120 g/km.
För att göra jämförelsen med fossila bränslen rättvis visar det sig att om man räknar in framställningen av de fossila bränslena hamnar utsläppen för den tidigare nämnda Volvon ovan på 460 g/km. Elbilen kanske inte är utsläppsfri, men den är helt klart bättre än de fossila bränslena ur denna synvinkel iaf!
Kommer oljan ta slut?
2010-11-16 23:06:30 / Allmänt

Första dagen människan började bruka olja var även första dagen man började tömma en ändlig resurs. Oljan kommer alltså ta slut så länge vi konsumerar den. För er som påstår att oljan inte är ändlig, ni har rätt. Vi måste bara vänta några miljoner år innan ny har bildats. Hur som helst, oavsett miljöpåverkan kommer oljan sina och det är snart. Man pratar ofta om peak oil, vilekt är den punkt där efterfrågan är större än tillgångarna. Hur länge till den olja vi har kommer räcka beror på flera saker, främst den fortsatta konsumtionen och därmed ekonomin. Andra faktorer som kommer avgöra är nya effektivare tekniker för att framställa olja.
Det som händer när efterfrågan överstiger tillgångarna är att priset på olja kommer skena. Skenande pris på olja kommer troligen göra att flera ekonomier kommer att krascha då tillväxt de senaste två hundra åren har varit synonym med ökad konsumtion av just olja. Om då olja sinar kommer tillväxten inte ske, och har ni läst lite ekonomi vet ni att alla ekonomier bygger på just tillväxt.
När kommer då peak oil inträffa? Ingen vet exakt, men många tror att de senaste årens dåliga globala ekonomi är en följd av peak oil. Klart är att peak oil kommer väldigt snart (om den inte passerat än) och den kommer slå hårt. Flera ekonomier kommer troligen gå under och vår omvärld kommer att ändras drastiskt. Allt detta långt innan IPCCs påstådda klimatförändringar haft en chans att inträffa. De som oroar sig för ökad konsumtion av olja och dess inverkan på miljön kan ta det lugnt, ekonomi kommer göra att vi troligen inte kommer ha råd att släppa ut hälften av de växthusgaser många prognoser bygger på.
Vill ni veta mer och få en kanske bättre inblick i problem så titta på dethäääär. Vetenskapsmän i vetenskapens värld pratar mer om ämnet. Kjell Aleklett som är den svenska professorn är faktiskt min föreläsare i flera kurser. Kan varmt rekommendera länken.
Problemlösning
2010-11-15 21:57:07 / Allmänt
”Det finns fler problem än lösningar” var det någon känd matematiker som sa. Han (då det var en gammal matematiker var det troligen en han) hade rätt. Det finns nästan oändligt med problem i världen. Själv är jag speciellt intresserad av tekniska problem. Troligen lite smått mycket förstörd av min utbildning försöker jag lösa massa tekniska problem i min omgivning, eller lösa saker på smartare sätt. Tekniska problem brukar jag betrakta som matematiska problem. Bara för att jag inte ser lösningen direkt betyder det inte att en lösning till problemet inte finns, det gäller bara att vrida och vända på allt tills det sitter rätt, så att säga.
Saab, tillsamman med Volvo PV, Volvo LV, Scania, Pininfarina, Midroc, Innovatum Teknikpark, Högskolan Väst och Linköpings Universitet jobbar just nu med ett (enligt mig) intressant problem. De försöker effektivisera lakeringsprocessen i Saabs fabrik i Trollhättan. Anledningen är att 70 % av all energi vid biltillverkningen förbrukas i fabrikens måleri. Jag ska inte gå in på hur denna process ser ut, men den är komplicerad och det är många parametrar som stämma överens för att färgen ska bli av god kvalitet. Utan att vara matematiker är det lätt att förstå att om Saab kan spara 25 % i denna process (vilket r deras ml) kommer de spara mycket pengar. Anledningen till att det är så många aktörer som försöker lösa problemet är att det är ett väldigt komplicerat system. Utan att ens riktigt kunna processen vill jag så gärna ge mig på deras problem. Att leta efter nya lösningar, försöka undersöka hur man kan dela upp processen och förhoppningsvis lyckas bespara Saab några miljoner i slutänden vore otroligt roligt.
För er som tänker ”Tur att det finns folk som han som orkar ge sig på sånt, själv bryr jag mig inte alls”, jag förstår er precis! Nu är mina intressen väldigt spridda, men troligen skulle jag helst slippa göra vad än ni ska jobba/jobbar med. Vilken tur att alla är olika.
”Kom ihåg att du är unik, precis som alla andra” brukar en vän säga. Visst är det tur! Även om han säger det med en ironisk ton…..
Toyota Prius
2010-11-08 22:37:06 / Energisystem
Ni har säkerligen sett bilen på parkeringen vid Ica, inne i stan och kanske på grannens garageuppfart. Toyota Prius – symbolen för en miljöbil! Med en avancerad parallellhybridmotor bestående av en bensinmotor och en elmotor som jobbar i symbios. När elmotorn inte räcker till hjälper bensinmotorn till. När bilen bromsar in återvinns rörelseenergin och batterierna laddas. Genialiskt!
(Den numera klassiska Toyota Prius)
Personligen både gillar och ogillar jag Prius. Jag gillar bilen för att den står för medvetenhet, miljötänk, kreativitet och många tekniska innovationer. Jag ogillar Prius för att den inte alls är lika miljövänlig som den vill utge sig för att vara.
Problemet med alla hybridbilar är att de har tekniskt avancerade system och två motorer. Alla hybridbilars teknik kräver energi för att produceras och ofta sällsynta jordartsmetaller. Två motorer kräver dubbelt (nästan iaf) så mycket energi för att produceras jämfört med en. När man summerar alla energikrävande processer (vilket Toyota gjorde tidigare i år) och ser till bilens livscykel visar det sig att Toyota Prius kräver mer energi än genomsnittsbilen. I den livscykeln är den låga bränsleförbrukningen inräknad. Det betyder att Sveriges vanligaste bil, Volvo V70, faktiskt är snäppet bättre än Toyota Prius ur miljösynpunkt. Och då pratar vi inte om de nyaste miljövarianterna av V70.
Är du en miljövän och ska köpa en bil är det bästa alternativet en bränslesnål liten bil, t ex Volkswagen Polo. En liten bil kräver mindre energi för att produceras och drivas framåt. Enkelt.
Det är klart, är du en sann miljövän kör du inte bil alls. Det gör inte jag. Jag tar cykeln! Fast ärlig talat cyklar jag av ekonomiska skäl och inte miljömässiga. Men man kan ju låtsas iaf….
Grundläggande fysik
2010-11-02 19:22:24 / Allmänt
I denna blogg planerar jag att prata en del om energi och effekt. För att ni ska hänga med tänkte jag lite lätt beskriva vad dessa två är. Man kan även söka på Wiktipedia.
Energi är på något sätt det som krävs för att något ska hända. Det krävs energi för att lyfta en bok (lägesenergi), för springa till bussen (rörelseenergi) och för att tänka en tanke (kemisk energi). Energi kan också lagras. Som exempel kan vi ta bensin som innehåller 32,3 *10^6 Joule per liter. Om vi istället hade haft samma mängd mjölk hade vi fått 5*10^5 Joule.
Jaha, fina siffror det där, men vad säger det oss? Om vi tar energiinnehållet i bensin. Den mängden energi är lika samma energimängd som det skulle krävas för 340 personer att lyfta en mindre bil till toppen av Eifeltornet. Det är också samma energimängd som ett ca 35 cm långt vedträ innehåller.
Så till effekt. Effekt är kort och gått energi per tidsenhet. Med andra ord hur mycket man kan arbeta på en given tid. Effekt mäts i Watt(W) och använd vanligtvis för att beskriva hur mycket energi man kan hämta ut ur en motor. Effekt kan lätt konverteras till hästkrafter(hr).
Allt detta snacka om energi och effekt är väldigt avgörande för samhället vi lever i. Alla saker vi använder har krävt energi för att tillverkas och många ”konsumerar” energi när vi använder dem. Energin måste komma någonstans ifrån och var det är handlar min utbildning om. Energin måste även finnas tillgänglig för de som vill använda den, som i datorn du stirrar på just nu.
Väldigt grundläggande och viktigt när man pratar om energi är Termodynamikens första huvudsats som säger att energi inte kan skapas eller förstöras, den kan bara omvandlas.
Jag skulle kunna fortsätta länge om bara energi, men jag tror jag skulle tappa alla er läsare då så jag lämnar det här. Allt detta energisnack blir det mer av längre fram, men då på ett roligare sätt förhoppningsvis =)